Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Leden jasný , roček krásný

Pranostiky, pořekadla - na jedny jsem právě padla. A to v šuplíku, kde bych měla mít nový diář na letošní rok.

Ten útlý svazeček jsou starosvětské pranostiky, vydané v památném roce 1989. Proto jsem si je asi schovala.

Vím, že v kalendářích se jména občas měnívají nebo přidávají, podle jakého klíče, nevím. A tak se je snažím porovnat - ´ kdysi / nyní ´ i s těmi pradávnými průpovídkami.

2. 1. - "Jaké počasí na sv. MAKARIA bývá, takové se i v září ozývá." (Karina / Vasil).

8. 1. - "O sv. ERHARTU, zima leze do nártu." (Čestmír).

9. 1. - "O sv. BAZILIŠI, zima všude čiší." (Vladan / Valtr).

11.1.- "Na sv. HYGYNA pravá zima začíná." (Bohdana / Teodora).

14.1.- "sv. HILARUS - vyndej saně, schovej vůz." (Radovan).

18.1.- "Na sv. PRISKA pod saněmi píská." (Vladislava, Vladislav).

19.1.- "Na sv. KNUTA přijde zima krutá." (Doubravka).

24.1.- "sv. TYMOTYJ ledy láme, nemá-li je, nadělá je." (Milena). Tak tedy - já vždycky slýchávala, že až sv. Matěj (24.2.) ledy láme...  

26.1.- "Na sv.POLYKRAPA plná sněhu každá škarpa." (Zora).

Moc mě ale zaujaly dvě pranostiky. Ta první hned na 1.1.: "Novoroční noc jasná a klidná, bude povětrnost pro úrodu i veškeré lidstvo vlídná" - tak to bych moc a moc přála nám všem!

Druhá pak z 3.1.: "Leden jasný, roček krásný" - na mě dýchla vzpomínkou, takovou - sladkobolnou.

Měli jsme kdysi hříbátko s bílou ploškou mezi očima. A já mu směla dát jméno. Takže na světě byla další ´Hvězdička´. Běhávala za mnou jako pejsek po louce okolo domu, mazlila jsem se s ní a četla jí dokonce každý večer pohádky. Ještě teď cítím heboučký dotek její sametové tlamičky. Byla jsem tehdy tak šťastná.

Byla, protože tohle štěstí trvalo jeden jediný rok. Tatínek "ročka" prodal. A mně se zhroutil můj dětský svět.

I teď, po tolika letech, vzpomínka na tuhle dávnou lásku zabolí. Ale takový je i život, sem tam plný lásky a i nekonečných ztrát.

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Ludmila Ibehejová | neděle 5.1.2020 17:16 | karma článku: 24,98 | přečteno: 328x
  • Další články autora

Ludmila Ibehejová

Tak o tuhle morovou ránu jsem si -pane Dušku - nekoledovala a určitě za ní ani nemůžu

Chtěla jsem o všem, co nás tohle jaro postihlo (a hned oba s manželem) spíše mlčet, dokonce i před našimi dětmi. Ale ti mají právo vědět, co se u nás děje a tak s těžkým srdcem jsem je informovala. S těžkým srdcem, plným kamení...

19.7.2023 v 3:41 | Karma: 43,09 | Přečteno: 7031x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Sen je prý jen sen a kdo mu věří...

Sny jsou podle názoru mnohých psychologů a i psychiatrů údajně obrazem nitra, jakousi skládankou úzkostných pocitů, uložených kdesi hluboko v koutku naší duše.

8.4.2023 v 15:08 | Karma: 25,52 | Přečteno: 441x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Jak jsem obdržela dávku ...

A to naprosto nečekaně, bez žádosti a dokonce proti své vůli. V pondělí jsem totiž byla na pravidelné oční roční kontrole, protože pečuji o sebe v rámci svých možností

3.4.2023 v 6:54 | Karma: 28,49 | Přečteno: 936x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Umět se radovat - o to vlastně běží

I malé pousmání by nás mělo automaticky naladit na lepší vlnu. A to bych se na to podívala, aby s takovým úsměvem nebyl svět hned hezčí. Mým bonusem je sametový úsměv naší krásné dvouleté vnučky, který mi dokáže prozářit celý den.

26.3.2023 v 5:36 | Karma: 25,88 | Přečteno: 384x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Tak tu máme další rok

"Když si delší dobu myslíš, že je všechno špatně, tak to také špatně je" - Murphy. Silně pochybuji, že můj milovaný dědeček něco od pana Murphyho četl. On, bojující kdysi na Piávě, vnímal běh světa po svém. A rád o tom mudroval .

25.1.2023 v 21:47 | Karma: 26,71 | Přečteno: 392x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Řidič dostal smyk, otočil auto přes střechu a skončil v řepném poli

20. května 2024  11:58

Jen s lehčím zraněním vyvázl z hrozivě vypadající nehody řidič, který v pondělí ráno dostal na...

Za Raísího truchlí Rusko i Hamás. My to nebyli, ujišťuje Izrael

20. května 2024  9:59,  aktualizováno  11:46

Do Íránu po smrti prezidenta Ebráhíma Raísího a ministra zahraničí Hosejna Amírabdolláhjána míří...

SPOLU zahájí hlavní část kampaně na nádraží pod heslem Pravda vítězí

20. května 2024  11:36

Pod zlaceným státním znakem první republiky s nápisem „Pravda vítězí“ ve zrekonstruovaném Fantově...

Místo pokuty 1 500 korun nutil hlídce bokem tisícovku, chtěl ušetřit na pivo

20. května 2024  11:31

Tisícikorunový úplatek nutil policistům opilý spolujezdec z vozu, jehož řidiče hlídka přistihla na...

  • Počet článků 206
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 760x
Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...

Seznam rubrik