Putování za Fatou morgánou - první část

Moje vyprávění o severní Africe a její nejsevernější části Tunisku - jehož nejkrásnější pláže jsou v Hammametském zálivu teplého Středozemního moře - je pouhým nástinem krás, které tahle země s příchutí exotiky a orientu nabízí.

"A takto stále, dnem i nocí, pod sluncem i pod hvězdami, slézáme prašné kopce a plahočíme se po únavných pláních, cestujeme po souši a plavíme se po mořích, přicházíme a odcházíme prapodivnými cestami, abychom se potkávali, opouštěli a působili na sebe navzájem - takto se my všichni poutníci bez klidu ubíráme křivolakými cestami života...". (Ch. Dickens - Malá Doritka).

-----------------------------------

Je neděle a nám tak dlouho očekávaný okamžik odjezdu konečně nastal. Po půlhodinovém zpoždění a čekání na odlet, pominu-li menší zajížďku při hledání vhodného nájezdu na letiště, sedíme konečně v letadle a sledujeme probouzející se ranní krajinu pod námi.

Jsem strašně zvědavá na Afriku. Patrně celé své rodině jsem celý minulý týden vydatně lezla na nervy neustálými poznámkami, jak mě asi osloví. Afrika, její dech a vůně. Moře pod námi se zdá klidné a neuvěřitelně modré a my krátce po sedmé hodině kroužíme nad jejím severním pobřežím. Zvolna klesáme k Monastiru a vidíme jen vyprahlou zemi s nalinkovanými řadami ocelově šedivých stromů, vypadajících smutně a neutěšeně. Při výstupu z letadla se moje pocity ještě umocňují. Letiště v Monastiru mi připomíná nejen svým jménem Bulharsko.

Po vyřízení vstupních formalit za hlasitého pokřikování různojazyčných průvodců se naloďujeme do klimatizovaných autobusů podle hotelů, v nichž budeme ubytováni. Většinou všichni pospáváme, krajina je poměrně jednotvárná pláň, pole okolo dálnice odpočívají a jsou po sklizni mezi olivovníky čerstvě zoraná.

Roztržitě vnímám pouze svou únavu (noc před odjezdem jsem toho moc nenaspala) a nekonečné řady olivových hájů. Když se proberu z mikrospánku, stojíme před hotelem, kde nás vítá několik pištců a hudebníků s naříkavou melodií, kterou budeme tak často poslouchat. S recepčním v hale hotelu se chvíli dohadujeme, protože manžel na vstupním formuláři přehodil jméno a příjmení, což mírně koliduje s psaným seznamem z letiště.

Po rychlém ubytování vyrážíme na pláž, která je necelých padesát metrů za hotelem. Vítá nás nebe bez jediného mráčku, nekonečné azurové moře a pláž s jemným písečkem a malinkými oblázky. Jsou na ní slunečníky, které můžeme používat zdarma, pouze lehátka jsou za poplatek. Jdeme se ihned vykoupat, voda je průzračná, přímo božská, ale příšerně slaná. A dozvídáme se, že i kvalita hotelu je odvozena od tohoto aspektu, čím kvalitnější hotel, tím je i v něm sladší voda.

Večer nás v recepci informují, že už v úterý vyráží první zájezd s českým průvodcem na Saharu, který jsme si doma zaplatili. Takže rychle měníme své rozhodnutí jet až po aklimatizaci ve čtvrtek a přihlašujeme se na úterý.

Sahara, její dech a vůně, jak nás asi osloví.

Autor: Ludmila Ibehejová | neděle 1.8.2021 17:13 | karma článku: 18,86 | přečteno: 280x

Ludmila Ibehejová

Tak o tuhle morovou ránu jsem si -pane Dušku - nekoledovala a určitě za ní ani nemůžu

Chtěla jsem o všem, co nás tohle jaro postihlo (a hned oba s manželem) spíše mlčet, dokonce i před našimi dětmi. Ale ti mají právo vědět, co se u nás děje a tak s těžkým srdcem jsem je informovala. S těžkým srdcem, plným kamení...

19.7.2023 v 3:41 | Karma: 43,08 | Přečteno: 7027x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Sen je prý jen sen a kdo mu věří...

Sny jsou podle názoru mnohých psychologů a i psychiatrů údajně obrazem nitra, jakousi skládankou úzkostných pocitů, uložených kdesi hluboko v koutku naší duše.

8.4.2023 v 15:08 | Karma: 25,39 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Jak jsem obdržela dávku ...

A to naprosto nečekaně, bez žádosti a dokonce proti své vůli. V pondělí jsem totiž byla na pravidelné oční roční kontrole, protože pečuji o sebe v rámci svých možností

3.4.2023 v 6:54 | Karma: 28,49 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Umět se radovat - o to vlastně běží

I malé pousmání by nás mělo automaticky naladit na lepší vlnu. A to bych se na to podívala, aby s takovým úsměvem nebyl svět hned hezčí. Mým bonusem je sametový úsměv naší krásné dvouleté vnučky, který mi dokáže prozářit celý den.

26.3.2023 v 5:36 | Karma: 25,88 | Přečteno: 382x | Diskuse| Ona

Tak tu máme další rok

"Když si delší dobu myslíš, že je všechno špatně, tak to také špatně je" - Murphy. Silně pochybuji, že můj milovaný dědeček něco od pana Murphyho četl. On, bojující kdysi na Piávě, vnímal běh světa po svém. A rád o tom mudroval .

25.1.2023 v 21:47 | Karma: 26,56 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...