Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odpustit se může, ale zapomenout se asi nemusí

Moje babička se ukrutně zamilovala již ve svých čtrnácti letech. A to do svého pozdějšího manžela. Celá ta veliká mladá láska měla jednu jedinou malou chybičku. Její velkou starší sestru Márinku. A právě tu dědeček velice miloval.

Babička ráda vyprávěla, jak oba na jejich schůzkách stopovala, ba přímo vášnivě pronásledovala. Byla totiž skálopevně rozhodnutá, získat mladíka navždycky pro sebe. Dědeček byl totiž štramácký klatovský dragoun s fešným knírkem, který měl ale oči jen pro svou vyvolenou. Jenže štěstí jaksi mladé dvojici nepřálo. Černooká Márinka byla nejstarší sirotek z deseti dětí, chudá jak kostelní myš a tím pádem i bez věna. Navíc dědeček musel odejít na vojnu a tak bylo děvče urychleně provdáno za postaršího "truhláříčka" v nedalekém městečku. Její otec, vdovec, se po smrti nebožky totiž poměrně fofrem po roce smutku oženil s mladicí, s níž měl dalších deset dětí. Opět, jako stupínky, hezky rok po roce. A tak odrostlé děti  musely vypadnout z domu. Hodně rychle, včetně mojí babičky. Ta byla odeslána ke strýci, rychtáři v nedaleké obci, kde se učila kuchařkou. V podstatě ale vykonávala ty nejhrubší práce a starala se o kupu dalších dětí. Často pak vzpomínala na své bratry, kteří odešli " do světa" a nikdy už o nich neslyšela. A tak ani já jsem tyhle prapředky nikdy neviděla. Nejvíc ale tesknila po dvou sourozencích, Jiřím a Václavovi, kteří odpluli až do Ameriky. A nikdy se už nevrátili.

Když dědeček dorazil "z vojny", vedly jeho první kroky za Márinkou. Ale ta už dávno odpočívala na nedalekém hřbitůvku. Zemřela totiž rok po svatbě při porodu - a možná i steskem po své marné lásce. Kdoví. Babička ráda vzpomínala, jak na toho "svýho dragouna dragounskýho" čekala při jeho návratu na nedalekém nádraží. Co čekala, číhala přímo za rohem. Tak mi to vyprávěla a celá se při tom otřásala tichým smíchem. "Vidíš, děvenko, když člověk něco hodně chce, vždycky to nakonec dostane. Nezapomeň na to. Nikdy." Říkala, zdůrazňujíc vítězoslavně každou slabiku.

Pravdou ale bylo, že dědeček na svou tragickou lásku vlastně nikdy nezapomněl. S babičkou sice zplodil devět dětí, šest synů jako jedle a tři dcery, všichni byli černovlasí a modroocí po babičce. A nejstarší z nich byl můj tatínek. Ale ani tahle maličkost mu nezabránila v tom, aby svůj žal pro Márinku často nezapíjel. Když jsem se narodila já a trochu povyrostla, zahrnoval mě přímo opičí láskou. Dovoloval mi úplně všechno a i já ho celou svou dětskou dušičkou upřímně milovala. Byl už tehdy "po mrtvici" a já mu patrně dávný sen připomínala. Hlavně neskutečnou podobou. Slýchávala jsem to ostatně velice často od lidí z blízkého okolí.

Občas mi ve své zmatené mysli totiž říkával Márinko. A babička šílela. Zemřel v mých šesti letech a byla to pro mě první veliká a dlouho nezhojená rána. I po jeho smrti se na mě totiž má prarodička dost často utrhovala: "Nekoukej na mě těma svýma očima, budeš jednou stejná potvora, jako Márina." A já brečela a nechápala. Až jednou mi maminka konečně vysvětlila, že to babička tak nemyslí. Že jen žárlí. Na dávný stín své sestry. A já si vlastně, to už po letech, vybavila jak na podzim, nějaký čas před dědovou smrtí, byl u nás doma veliký rozruch. Přišla jsem tehdy ze školy a viděla odcházet místního pana doktora. Dědeček měl obvázanou ruku, babička plakala a oba rodiče mně ani staršímu bratrovi vlastně nic neřekli. Jen si vyměňovali významné pohledy. A až dlouho, po babiččině smrti mi maminka osvětlila, co se tehdy stalo. Babička tenkrát v návalu žárlivosti dědečka pokousala. Chtěla se totiž od něj na jeho smrtelném loži ujistit, že miloval jen jí. A ne tu druhou. Vlastně - tu první. Ale dědeček nezapomněl a asi mu to v podstatě bylo úplně jedno. Nějakých devět dětí a podobné maličkosti nehrály v jeho zmatené mysli už žádnou roli. A tak ho babička rafla.

A proto vím, že odpouštět se má - i když - zapomenout možná někdy úplně nejde. Vzpomínat je dobré s něhou a láskou, jen na to hezké. Na všechno, co kdysi bylo. A určitě i na to, co nás ještě čeká. A nemine.

 

 

 

Autor: Ludmila Ibehejová | neděle 14.2.2016 12:56 | karma článku: 33,85 | přečteno: 1895x
  • Další články autora

Ludmila Ibehejová

Tak o tuhle morovou ránu jsem si -pane Dušku - nekoledovala a určitě za ní ani nemůžu

Chtěla jsem o všem, co nás tohle jaro postihlo (a hned oba s manželem) spíše mlčet, dokonce i před našimi dětmi. Ale ti mají právo vědět, co se u nás děje a tak s těžkým srdcem jsem je informovala. S těžkým srdcem, plným kamení...

19.7.2023 v 3:41 | Karma: 43,08 | Přečteno: 7027x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Sen je prý jen sen a kdo mu věří...

Sny jsou podle názoru mnohých psychologů a i psychiatrů údajně obrazem nitra, jakousi skládankou úzkostných pocitů, uložených kdesi hluboko v koutku naší duše.

8.4.2023 v 15:08 | Karma: 25,39 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Jak jsem obdržela dávku ...

A to naprosto nečekaně, bez žádosti a dokonce proti své vůli. V pondělí jsem totiž byla na pravidelné oční roční kontrole, protože pečuji o sebe v rámci svých možností

3.4.2023 v 6:54 | Karma: 28,49 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Umět se radovat - o to vlastně běží

I malé pousmání by nás mělo automaticky naladit na lepší vlnu. A to bych se na to podívala, aby s takovým úsměvem nebyl svět hned hezčí. Mým bonusem je sametový úsměv naší krásné dvouleté vnučky, který mi dokáže prozářit celý den.

26.3.2023 v 5:36 | Karma: 25,88 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Tak tu máme další rok

"Když si delší dobu myslíš, že je všechno špatně, tak to také špatně je" - Murphy. Silně pochybuji, že můj milovaný dědeček něco od pana Murphyho četl. On, bojující kdysi na Piávě, vnímal běh světa po svém. A rád o tom mudroval .

25.1.2023 v 21:47 | Karma: 26,56 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 206
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 763x
Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...

Seznam rubrik