Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak tu máme další rok

"Když si delší dobu myslíš, že je všechno špatně, tak to také špatně je" - Murphy. Silně pochybuji, že můj milovaný dědeček něco od pana Murphyho četl. On, bojující kdysi na Piávě, vnímal běh světa po svém. A rád o tom mudroval .

A nás, vnoučata, svou jadrnou dragounštinou rád poučoval: "Když je úplně všechno v prčicích, tak to tam taky je." To tvrdíval, aniž by našim dychtivým dětským dušičkám (bratrovi a mně) objasnil, co nebo kde to doprčic nebo nějaké Prčice vlastně jsou. A opravdu nikdy svůj výrok nezměnil. Bratr jej občas kontroloval a když se naučil psát, poznamenal si slovo od slova hned na první stránku svého "Slabikáře." Děda sice občas místo tajuplných Prčic použil šťavnatější dragounský výraz, ale jinak se vlastně nikdy nepletl. 

Zato já se začátkem letošního roku spletla několikrát. A to hned v prvním lednovém týdnu v dopisu pro svou švagrovou, když jsem do horního pravého rohu napsala (bezmyšlenkovitě) datum roku loňského. A tak jsem to chtěla opravit a nadrásala (opět bezmyšlenkovitě) datum nový. Tentokrát ale - den, měsíc a rok svého narození. Měsíc prozradím, prosinec. Ach jo.

Nevypadalo to vůbec hezky, to dvojí škrtání, ale dopis byl hustě popsaný ze všech stran a tak jsem ho nezahodila a sakumprásk odeslala. Moje chodská švagrová mail nemá a neustále říká, že: "Počťáka co chvíli netrpělivě vyhlíží, esli sem psála nebo ne." Tak si mě považuje. A já si v tu chvíli řekla, že jí pro tentokrát udělám hned dvojí radost. Protože si určitě všimne, jak jsem to v záhlaví dopisu s těmi datumy zmotala.

A bylo to tak. V telefonu příští večer zněla radostně, přímo rozverně. A kromě vřelých díků neopomněla dodat, jak se to moje psaní líbilo i sousedce Maruně (už s ní zase mluví) a že se tomu moc a moc nasmály. A mně došlo, že se tomu určitě řehtala nejen Maruna, ale i Bláža s Hanou a kdo ví, kdo ještě. 

A hned se mi vybavilo, jak můj drahý jednou téhle své sestře ukazoval naše fotky z Chorvatska. Manžel totiž rád fotil a jedna momentka byla víc než vydařená. Stojím na ní pár metrů od pláže v průzračném příboji a nožičky - kde nic, tu nic. Jen kolena a hned na ně v té čiré vodě navazující prstíky s rudými nehtíky. Žádná (dnes módně)  povystrčená nožka a našpulená pusinka. Něco tam i vykřikuji a vítr od moře mi ježí vlasy. Prostě a jasně, od kolen nahoru jakž takž dobrý, ale od těch kolen dolů, hrůza pohledět. Docela jsme se tomu kolektivně na té návštěvě zasmáli (já s rezervou) a tak jsem pro jistotu snímek radši napůl přetrhla a hodila do koše.

Mělo to ale pokračování. Asi za měsíc za námi na chalupu přijeli dva vnuci švagrové (puberťáci) a s poťouchlým výrazem mi tuhle už přelepenou a různě zmačkanou fotku ukázali. A že prý babička s ní jela na kole k příbuzným, aby viděli. Pane jo, na chvíli jsem ztratila řeč. Co dodat.

A tak abych si v tom novém roce v duši uklidila a neměla v ní žádné černo (v listopadu zemřel otec snachy a moje sestřenka), tak jsem zavzpomínala na všechno hezké. A najednou se mi vybavilo to říjnové odpoledne, kdy jsme odjížděli z chalupy. Babí léto se tehdy ještě svými slunečními drápky urputně drželo své nadvlády a nad větvemi mohutných dubů u našeho stavení u polní cesty pluli po modré obloze bílí beránci s narůžovělými třásněmi. Kterými na nás jakoby mávali.

A já si to odpoledne, stejně jako dnes, uvědomila, jaký neskutečný dar je život. Protože život, ten opakovat nejde.

 

 

 

Autor: Ludmila Ibehejová | středa 25.1.2023 21:47 | karma článku: 26,56 | přečteno: 391x
  • Další články autora

Ludmila Ibehejová

Tak o tuhle morovou ránu jsem si -pane Dušku - nekoledovala a určitě za ní ani nemůžu

Chtěla jsem o všem, co nás tohle jaro postihlo (a hned oba s manželem) spíše mlčet, dokonce i před našimi dětmi. Ale ti mají právo vědět, co se u nás děje a tak s těžkým srdcem jsem je informovala. S těžkým srdcem, plným kamení...

19.7.2023 v 3:41 | Karma: 43,08 | Přečteno: 7027x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Sen je prý jen sen a kdo mu věří...

Sny jsou podle názoru mnohých psychologů a i psychiatrů údajně obrazem nitra, jakousi skládankou úzkostných pocitů, uložených kdesi hluboko v koutku naší duše.

8.4.2023 v 15:08 | Karma: 25,39 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Jak jsem obdržela dávku ...

A to naprosto nečekaně, bez žádosti a dokonce proti své vůli. V pondělí jsem totiž byla na pravidelné oční roční kontrole, protože pečuji o sebe v rámci svých možností

3.4.2023 v 6:54 | Karma: 28,49 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Umět se radovat - o to vlastně běží

I malé pousmání by nás mělo automaticky naladit na lepší vlnu. A to bych se na to podívala, aby s takovým úsměvem nebyl svět hned hezčí. Mým bonusem je sametový úsměv naší krásné dvouleté vnučky, který mi dokáže prozářit celý den.

26.3.2023 v 5:36 | Karma: 25,88 | Přečteno: 382x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Když jde o vteřiny a tím vlastně o život

I v mém případě šlo tenkrát patrně jen o pouhé vteřiny a děsivé vzpomínky z možného udušení mi připomněl dnešní článek na internetu. Až mi začal běhat mráz po zádech, když jsem si na tu dávnou hrůzu vzpomněla.

20.12.2022 v 17:48 | Karma: 29,90 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Nejvyšší soud odmítl dovolání střelce z úřadu práce. Potvrdil mu doživotí

26. dubna 2024  10:15

Nejvyšší soud potvrdil Jiřímu Dvořákovi doživotní trest vězení za násilné útoky na několik žen v...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

  • Počet článků 206
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 763x
Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...

Seznam rubrik