Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když tenkrát pršelo jen se lilo...

Tehdejší kulminování řek v jižních Čechách a na Moravě před dvaceti lety bylo v denních zprávách sice děsivé, ale z pohledu nás - diváků "za rohem" přece jen kapku vzdálené. 

Dvanáctého srpna jsme byli na otočku v Plzni něco zařizovat a sousedka z chalupy nás telefonem několikrát hystericky varovala, ať nás ani nenapadne jezdit nazpátek. Že vesnice je kolem dokola zatopená rozvodněnou Úhlavou.

Jsem tělem i duší amazonka a můj drahý patrně potomek chrabrých bohatýrů (oba střelci) a tak jsme nakopli svého oře a vyrazili. Bude to přece "dobrý" ujišťovali jsme se cestou.

Ale nebylo. A ani sousedka nepřeháněla. Obrovské jezero kolem řeky nám úplně vyrazilo dech. A u školy v blízkém městečku dokonce  hlídkovali hasiči a kromě starousedlíků každé auto nesmlouvavě vraceli. My ale měli kliku - no, kliku, jak se to vezme. Mezi hasiči byl totiž mladík, který patřil do party zedníků, co nám na jaře dělala novou fasádu na domu. A tak nám nakonec velitel (po ujištění manžela a hlavně onoho mladíka, že silnici známe i "poslepu") dovolil pokračovat.

Ještě před tou školou jsme žertovali s našimi dětmi, které na nás hystericky v mobilu z Prahy ječely, ať se okamžitě vrátíme do Plzně. Kdyby jen byly tušily, že i ta naše známá silnice je celá pod vodou a z nekonečné hladiny vyčnívá jen sem tam nějaký ten patník... Nikdy jsem jim to neřekla.

Pod obloukovým mostem přes Úhlavu u místního bývalého mlýna se valily vysoké hnědé vlny s vyvrácenými stromy. A řeka, jindy tak mírná a s vodou (právě pod tím mostem) asi tak "praseti pod kolínka" zlostně hučela, přímo řvala. Pohled na vesnici byl děsivý. Podél silnice chalupy zatopené k oknům, rozlámané dřevěné hradby, utopené slepice, prostě spoušť. Odbočka na polní cestu k našemu domu byla ale zatím v pořádku a i chalupa, zahrada a dvůr nebyly pod vodou. Zatím, jak se ukázalo.

A tak jsme plni dobré vůle nazuli gumové holínky a vyrazili pomáhat sousedům, kterým ve sklepě pod domem plavalo úplně všechno. Když jsme jim pomohli s mrazákem, lednicí a vynášením zavařených okurek, kompotů a několika desítek promočených balíků mouky, cukru? a kdejakého haraburdí, tak jsem si vzpomněla, že i my přece "máme" sklep.

Takže jsem upalovala domů, protože mi došlo, že i podzemní voda je přece "voda." A skutečně - i tam už to pěkně plavalo - kyblíky se zbytky fasádní barvy (mým drahým naštěstí pevně uzavřené), bedýnky od jablek a podlážky (palety) pod brambory. Takže zatím žádná velká škoda, protože cpát do sklepa něco podobného jako sousedka by mě ani ve snu nenapadlo. Až na ty kompoty a okurky, ale ty bych nevynášela a rovnou vyhodila.

Když jsem vylezla ze sklepa, byla najednou půlka zahrady a dvora včetně polní cesty pod okny zatopená. A pak začalo pršet. Kdyby jen pršet, voda se z oblohy lila jak z převráceného kropáče a vypadalo to, že svatý Petr nebo někdo tam nahoře naplno roztočil vodovodní kohoutky a nemíní je hned tak uzavřít.

Zprávy z etéru začaly být hrozivé a tak jsme vynosili až pod střechu (do bývalé sýpky na obilí)  - a na moje naléhání - pár balíků s vodou, deky a něco málo na zub pro nás a našeho pejska. Nocovat na stromě na nejvyšší jabloni anebo na jednom z našich dvou ořešáků jsem rázně odmítla. Ořešáky mají křehké dřevo a já, ač amazonka, mám totiž křehkou duši a navíc sebou v noci hrozně melu. Od mého bohatýra bylo pak velice laskavé, že mi ponechal strom vybrat a dokonce i žebříky přistavil. 

Těsně před půlnocí jsme v ukrutném lijáku ještě natahali pytle s pískem k trojím domovním dveří a věřili, že přes jediný schod se voda do chalupy (snad) nedostane. Krátce po půlnoci ale vypadnul proud a bylo slyšet než hukot deště, řev nedaleké Úhlavy a neustálé přelety dvou vrtulníků směrem k horám. Asi jsem usnula - muž mě ujišťoval, že bude "vodu" hlídat a prý - abych si odpočinula. Nakonec i on usnul a mě probudil náš pejsek když začal výt a já spustila nohy na koberec. Do vody. Už jsme taky plavali.

A tak to šlo až do kalného rána, voda z oblohy se lila proudem a já měla dojem, že asi tak vypadá biblický konec světa. V šest hodin ještě pořád nešel proud a oba naše mobily byly vybité. Vyšla jsem před dům, nazouvat holínky nemělo cenu a tak jsem jen civěla na ty dva žebříky, které připlavaly až k domovním dveřím. A jak jsem byla zoufalá, tak jsem s hlavou obrácenou k té otevřené obloze vykřičela všechno tu hrůzu, která se mi během noci v hlavě nahromadila. Byla jsem totiž přesvědčená, že se utopíme.

A jak to tak někdy bývá, přestalo během několika minut pršet, svatý Petr nebo někdo tam nahoře kohoutky naráz zavřel. Dokonce začalo svítit slunce. A mě ještě teď, po letech, z té vzpomínky mrazí v zádech... 

No, kromě asi patnácti centimetrů vody ve dvou místnostech - do zbytku domu voda nevnikla - se u nás zase nic tak dramatického nekonalo. Voda během dne začala rychle opadat, protože se valila dál přes Plzeň do Prahy a pak dál a dál... Jen to vysoušení bylo nekonečné, ale proti starousedlíkům, kteří byli vytopeni až po okna  jsme to přečkali v pohodě a měli i kam odjet.

Na solidaritu s nejvíce postiženými při téhle katastrofě se nedá jen tak zapomenout, a to ani po těch dvaceti letech. A veliké uznání patří všem, kteří skutečně pomohli. Skutečně hned, bez váhání a bez velkých slov.

Autor: Ludmila Ibehejová | pondělí 8.8.2022 17:36 | karma článku: 26,83 | přečteno: 400x
  • Další články autora

Ludmila Ibehejová

Tak o tuhle morovou ránu jsem si -pane Dušku - nekoledovala a určitě za ní ani nemůžu

Chtěla jsem o všem, co nás tohle jaro postihlo (a hned oba s manželem) spíše mlčet, dokonce i před našimi dětmi. Ale ti mají právo vědět, co se u nás děje a tak s těžkým srdcem jsem je informovala. S těžkým srdcem, plným kamení...

19.7.2023 v 3:41 | Karma: 43,08 | Přečteno: 7027x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Sen je prý jen sen a kdo mu věří...

Sny jsou podle názoru mnohých psychologů a i psychiatrů údajně obrazem nitra, jakousi skládankou úzkostných pocitů, uložených kdesi hluboko v koutku naší duše.

8.4.2023 v 15:08 | Karma: 25,39 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Jak jsem obdržela dávku ...

A to naprosto nečekaně, bez žádosti a dokonce proti své vůli. V pondělí jsem totiž byla na pravidelné oční roční kontrole, protože pečuji o sebe v rámci svých možností

3.4.2023 v 6:54 | Karma: 28,49 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Umět se radovat - o to vlastně běží

I malé pousmání by nás mělo automaticky naladit na lepší vlnu. A to bych se na to podívala, aby s takovým úsměvem nebyl svět hned hezčí. Mým bonusem je sametový úsměv naší krásné dvouleté vnučky, který mi dokáže prozářit celý den.

26.3.2023 v 5:36 | Karma: 25,88 | Přečteno: 382x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Tak tu máme další rok

"Když si delší dobu myslíš, že je všechno špatně, tak to také špatně je" - Murphy. Silně pochybuji, že můj milovaný dědeček něco od pana Murphyho četl. On, bojující kdysi na Piávě, vnímal běh světa po svém. A rád o tom mudroval .

25.1.2023 v 21:47 | Karma: 26,56 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 206
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 763x
Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...

Seznam rubrik