Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Faraóni - a co takhle v domě

Tak to není nic pro mě. Za těmi egyptskými jsem se nikdy neplahočila. Ani se nehodlám rozplývat nad pyramidami s jejich četnými sarkofágy.

Podobné radovánky totiž nevyhledávám. Netoužím jukat pod rubáše nějakých vznešených nebožtíků, byť by byly třeba ze zlata a drahého kamení.

Bohatě vystačím se zážitkem ze školní exkurze v Klatovech. V jejich katakombách. Kde už po shlédnutí první mumie jsem sebou potupně flákla, byvše vzápětí vynesena nohama napřed. A zaklíněna mezi dva šutráky u kamenné zdi Černé věže tamního kostela.

K veliké radosti spolužáků tehdejší 5. B jsem pak na požádání (a často) vyprávěla, že ta mumie na mě mrkla. Jak šel čas, tak v 6. B nejen mrkala, ale i cenila svůj zteřelý chrup. Když jsem ale postupně přidala i vyplazování jazyka, přestaly mně děti věřit a všechno vyšumělo.

Že jednou budu mít tu čest a setkám se osobně i s faraóny, tak to jsem tehdy ještě netušila. Ani náhodou.

Začalo to naprosto nenápadně a to několika průzkumníky, kteří vnikli i do našeho bytu. Nezvaní hosté byli urputní a čilí. Žádné zlato, žádné drahokamy, ale armády malých rezavohnědých potvůrek, které zaplavily všechna plzeňská sídliště.

V té době neexistovala skoro žádná reklama na hubící prostředky. A já se někde dočetla, že vetřelce zastaví - zubní pasta.

A tak jsem nelenila a zakoupila pár tub značky Odol. A opatlala jimi kdeco. Kdejakou škvíru a kdejaký kout v našem panelovém bytě. Postupujíc při tom velice důmyslně, přímo lstivě.

I naše dvě děti byly do akce zapojeny a denně s reptáním odbíhaly pro další a další tuby Odolů. A já vášnivě oblepovala kdejaký kout s bojovou písní na rtech: "Faraóni, třeste se!"

Mravenci se na několik dní našemu bytu skutečně vyhýbali.

Zubní pasta postupně ztuhla a moje rysy o poznání víc. Vojsko se totiž vrátilo a nemínilo vyklidit znovu dobyté pozice.

V té době s námi už žila moje nemocná maminka. A já s mužem i dětmi jsme měli odjet na týdenní zájezd do MLR (tehdejší Maďarsko).

Napekla jsem, navařila a přivezla coby dozor matčinu mladší sestru Liběnu. Večer před odjezdem jsem obě několikrát varovala, aby všechno jídlo dávaly výhradně do ledničky.

A pak plna pýchy nad naleštěným (vydesinfikovaným) bytem a s pocitem vzorné dcery jsem zaklapla dveře.

Že něco nebylo v pořádku, to jsem na své rodičce poznala po návratu skoro okamžitě. Máti, jindy melancholická, byla skoro rozverná.

Na mé naléhání se mi konečně svěřila. Jak mísu bramborových knedlíků dala přes noc do jídelní skříně. A vzápětí napráskala i Liběnu, která jí údajně popichovala: "Ta tvoje holka toho nadělá, nějací faraóni, kdo to kdy slyšel. U nás v Nýrsku o nich nikdo nic neví."

Druhý den pak obě ale nestačily zírat. Mísa s knedlíky byla jedna veliká hemžící se zrzavohnědá koule.

Když jsem se nadechla a zmohla na otázku, co jedly, opáčila: "No co, knedle jsme opláchly a bylo to. Taková škoda, přece jsme to nemohly vyhodit." A hned rychle dodala: "S tou roštěnou byly oba dny vynikající. A napotřetí jsme si je i opekly."

Chtěla jsem než ironicky podotknout: "Ty faraóny nebo knedlíky?"

Vzápětí jsem si vzpomněla na vyprávění kamarádky Dáši. Které faraóni jednou nalezli do pouťových koláčů. Pravých chodských. Kdo je někdy jedl, pochopí. (Koláče, ne faraóny).

Tuhle dobrotu totiž dlouho slibovala natěšeným spolupracovníkům.

Když mi vyprávěla, jak to pondělní ráno otevřela krabici a málem zkolabovala, nemohla jsem nevěřit.

A tak ty své pracné výtvory projela několikrát nad dřezem fénem, zlehka oklepala poslední opozdilce a všechno vydatně posněžila moučkovým cukrem.

Kolegové i kolegyně si prý moc a moc pošmákli, údajně se mlsně olizovali ještě několik dní.

Dášenka se nenechala zlomit. A dál peče své výborné "merhované chodské" koláče.

Ale já si u ní od té doby makové radši nikdy nedávám. Nesáhnu ani po těch hodně pocukrovaných.

Faraóni jsou sice dávná minulost, ale já si dobře pamatuji, jak mi tehdy řekla: "Víš, když jsem tu krabici na kuchyňskou linku položila, bylo najednou všude plno máku."

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Ludmila Ibehejová | čtvrtek 11.5.2017 21:12 | karma článku: 31,10 | přečteno: 639x
  • Další články autora

Ludmila Ibehejová

Tak o tuhle morovou ránu jsem si -pane Dušku - nekoledovala a určitě za ní ani nemůžu

Chtěla jsem o všem, co nás tohle jaro postihlo (a hned oba s manželem) spíše mlčet, dokonce i před našimi dětmi. Ale ti mají právo vědět, co se u nás děje a tak s těžkým srdcem jsem je informovala. S těžkým srdcem, plným kamení...

19.7.2023 v 3:41 | Karma: 43,08 | Přečteno: 7027x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Sen je prý jen sen a kdo mu věří...

Sny jsou podle názoru mnohých psychologů a i psychiatrů údajně obrazem nitra, jakousi skládankou úzkostných pocitů, uložených kdesi hluboko v koutku naší duše.

8.4.2023 v 15:08 | Karma: 25,39 | Přečteno: 439x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Jak jsem obdržela dávku ...

A to naprosto nečekaně, bez žádosti a dokonce proti své vůli. V pondělí jsem totiž byla na pravidelné oční roční kontrole, protože pečuji o sebe v rámci svých možností

3.4.2023 v 6:54 | Karma: 28,49 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Umět se radovat - o to vlastně běží

I malé pousmání by nás mělo automaticky naladit na lepší vlnu. A to bych se na to podívala, aby s takovým úsměvem nebyl svět hned hezčí. Mým bonusem je sametový úsměv naší krásné dvouleté vnučky, který mi dokáže prozářit celý den.

26.3.2023 v 5:36 | Karma: 25,88 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ona

Ludmila Ibehejová

Tak tu máme další rok

"Když si delší dobu myslíš, že je všechno špatně, tak to také špatně je" - Murphy. Silně pochybuji, že můj milovaný dědeček něco od pana Murphyho četl. On, bojující kdysi na Piávě, vnímal běh světa po svém. A rád o tom mudroval .

25.1.2023 v 21:47 | Karma: 26,56 | Přečteno: 391x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 206
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 763x
Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...

Seznam rubrik